Det gode samarbejde med kunstnere og kuratorer er virkelig vigtigt, når du har dit eget udstillingssted. Et godt forhold til kommunen og andre lokale aktører er også relevant, hvis du skal lykkes med at drive dit udstillingssted.
Du har sandsynligvis nogen ansat til at hjælpe dig med at drive dit udstillingssted, men også her handler det om at have en klar fordeling af arbejdsopgaverne. Du kan som ejer have overblikket, og så kan du uddelegere en del af opgaverne til andre. Hvordan du fordeler arbejdsopgaverne handler selvfølgelig også om, om det er en lønnet ansat, en praktikant eller frivillige, der skal påtage sig opgaverne. Det er forskelligt, hvor meget ansvar du kan pålægge deres skuldre, men de vil sikkert alle være ildsjæle, som begejstret tager godt fra for at hjælpe dig med at skabe nogle fantastiske udstillinger, der tiltrækker et publikum.
Samarbejdet med kunstnerne kan være meget forskelligt. Nogle kunstnere udstiller måske kun hos dig en enkelt gang, imens andre vender tilbage i flere omgange. Et god dialog er vigtig, især hvis det er værker, som er kunstnerens hjerteblod, som du gerne vil udstille. Det er godt at afstemme forventningerne i forbindelse med en udstilling, og kunstnerne bliver selvfølgelig glade, hvis der kommer mange publikummer og ser deres kunst, og hvis publikum også køber deres kunst.
Livskunst
Nogle kunstnere arbejder med deres kunst hele livet, som f.eks. Hanne Varming, der fyldte 80 år i foråret 2019 og fejrede det med en retrospektiv kunstudstilling i Møstings Hus.
Uanset om det er en kendt og erfaren kunstner, der skal udstille, eller vedkommende er forholdsvis ukendt, så er det også vigtigt med god markedsføring, og her kan du både få trykt annoncer i lokalavisen og få lavet flyers, der reklamerer for den kommende fernisering. Du kan også annoncere på Facebook og få andre til at dele dine opslag.
Samarbejde med kuratorer
Det kan også være, at du vælger at samarbejde med kuratorer i forbindelse med nogle udstillinger. Der er en kæmpe styrke i at få en person ind, som har erfaring med en bestemt kunstner eller tidsperiode i kunsten. Det kan der komme mange spændende udstillinger ud af. Du kan også skaffe dig et godt netværk ved at samarbejde med forskellige dygtige kuratorer. Netværk betyder meget i kunstverdenen, som godt kan være en lukket verden, hvis man ikke lige ved, hvordan man skal få foden indenfor.
Andre samarbejdspartnere
I forbindelse med udstillinger kan der nævnes andre samarbejdspartnere. Det kan f.eks. være en grafiker eller et trykkeri, som hjælper dig med at lave markedsføringsmateriale. Det kan være, at du har brug for at leje borde, stole og et fadølsanlæg eller indkøbe vin hos den lokale købmand. Det kan virkelig godt betale sig at have et godt forhold til alle lokale handelsdrivende, for så vil det hele køre meget nemmere.